Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
Тим за заштиту ученика од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
Стварање здравог, безбедног школског окружења, које ће омогућити правилан развој ученика и постигнућа у складу са потребама и способностима је један од најважнијих задатака школе. У складу са наведеним , као и са Општим протоколом о заштити деце од насиља, злостављања и занемаривања и Приручника за примену посебног протокола за заштиту деце од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама , као и новог Правилника о поступању установе у случају сумње или утврђеног дискириминативног понашања и вређања угледа, части или достојанства личности (Сл гласник РС, бр.65/2018) , једно од приоритетних места у Годишњем плану рада заузима израда Акционог плана за унапређивање безбедности ученика као и њихове заштите. О безбедности ученика старају се сви запослени у школи под руководством тима за безбедност и директора школе.
Ове школске године Тим чине следећи радници:
- Тања Јеленковић, директор
- Даниела Митић, педагог
- Тамара Шкорић, секретар
- Миљан Милојковић, наставник физичког васпитања
- Зорица Перић, наставница српског језика
- Дарко Јовановић, наставник математике
- Тамара Белић, наставник разредне наставе
- Љубица Николић, наставник разредне наставе (Шапине)
- Берислав Илић, домар
Задаци тима су:
1) анализа стања у остваривању равноправности и једнаких могућности,
2) припрема програма превенције,
3) информише учеснике у образовању, запослене и родитеље о планираним активностима и могућностима подршке и помоћи,
4) учествује у пројектима и обукама ,
5) предлаже мере за унапређивање превенције и заштите , организује консултације,
6) укључује родитеље у планирање мера и спровођење активности,
7) прати и процењује ефекте предузетих мера,
8) сарађује са школском управом и другим надлежним органима,
9) води и чува посебну потребну документацију и евиденцију.
Акциони план тима за заштиту ученика од дискриминације , насиља, злостављања и занемаривања
Време одржавања | Активности | начин реализације | Носиоци активности |
септембар | -формирање ТИМ-а за заштиту,-информисање о Протоколу и новим Правилнику о поступању установе у случају сумње или утврђеног дискириминативног понашања и вређања угледа, части или достојанства личности, -успостављање евиденције и неопходне документације, -превентивни програм - правила понашања у школи превенција свих облика ризичног и дискриминативног понашања у школи, -сарадња са школским полицајцем, саобраћајном полицијом и другим релевантним субјектима (предавања,интервентне активности). |
Састанци Дискусије евиденције срадња са др. институцијама и појединцима |
ТИМ за заштиту директор психолог педагог секретар наставници ученици родитељи у току целе школске године |
Октобар/новембар | -информисање , разматрање проблематике на родитељским састанцима , парламенту и одељењским заједницама и органу управљања, (превентивни рад кроз информисање и саветовање), -консултације тима по потреби, -анализа и процена безбедоносне ситуације на нивоу школе, |
Састанци Дискусије евиденције срадња са др. институцијама и појединцима |
|
Јануар/фебруар | -анализа и процена ситуације и предлог мера за унапређивање-периодично, -обука чланова вршњачке мреже, -анализа рада одељењских заједница по питањима превентивног програма, |
Састанци Дискусије извештаји |
|
Март/мај | -превенција- промоција позитивних вредности( изложбе, радионице,акције солидарности, вршњачка подршка,плакати) на тему забране дискриминације, насиља и права деце на безбедан живот и школовање, -консултације тима у складу са потребама школе. |
Састанци Дискусије евиденције срадња са др. институцијама |
|
јун | -евалуација рада тима -мере за побољшање безбедности—анализа и препоруке, -израда извештаја. |
Састанци Дискусије евиденције извештаји |
ТИМ,наставници, педагог, директор, |
Август | -извештајно-аналитички послови, -анализа стања и препоруке за наредни период, -израда плана за наредну школску годину. |
Састанци Дискусије евиденције |
ТИМ,наставници, директор, педагог |
*ИНТЕРВЕНТНЕ АКТИВНОСТИ ЗА ЗАШТИТУ УЧЕНИКА ОД НАСИЉА
Р.БР. | САДРЖАЈ АКТИВНОСТИ | НОСИЛАЦ АКТИВНОСТИ |
1. | Пријављивање насиља (насиље се дешава или се сумња на насиље) | ученици, наставници, родитељи |
2. | Укључивање свих потребних актера и процена нивоа ризика | Тим за безбедност |
3. | Стална евиденција о починиоцима, врстама насиља и оних који трпе насиље | стручни сарадник |
4. | Рад и подршка ученицима који трпе насиље (разговор, радионице...) | стручни сарадник, одељењски старешина, родитељи, наставници |
5. | Рад са ученицима који врше насиље (разговор, радионице...) | стручни сарадник, одељењски старешина, родитељи, наставници |
6. | Заједнички рад са ученицима који трпе и врше насиље | Тим за безбедност |
7. | Обавештење и саветодавни рад са родитељима чија деца трпе и врше насиље (индивидуални, групни, фронтални) | одељењске старешине,Тим за безбедност |
8. | Доследна примена дефинисаних правила и последице кршења истихф | директор |
9. | Хитне акције (сарадња са МУП-ом, Домом здравља, Центром за социјални рад...) | Тим за безбедност |
10. | Континуирано праћење насиља у школи (запажања, анкете...) | Тим за безбедност |
*УНУТРАШЊА МРЕЖА ЗАШТИТЕ КАО ИНТЕРВЕНТНА АКТИВНОСТ ЗА ЗАШТИТУ УЧЕНИКА ОД НАСИЉА
НОСИЛАЦ АКТИВНОСТИ | УЛОГА И ОДГОВОРНОСТ |
ДЕЖУРНИ НАСТАВНИК | -дежура у складу са распоредом; -уочава и пријављује случај; -покреће процес заштите детета; (реагује одмах у случају насилног понашања, користећи неку од стратегија); -обавештава одељењског старешину; -евидентира случај; -сарађује са тимом за безбедност ученика; |
ОДЕЉЕЊСКИ СТАРЕШИНА | -уочава случајеве насилног понашања и реагује одмах; -учествује у процесу заштите деце; -разговара са учесницима насиља; -информише родитеље и сарађује са њима; -по потреби сарађује са тимом за безбедност; -прати ефекте предузетих мера; -евидентира случај и води документацију; -по потреби комуницира са релевантним установама; |
ПЕДАГОГ | -уочава случајеве насилног понашања; -покреће процес заштите ученика, реагује одмах; -обавештава одељењског старешину и сарађује са њим; -по потреби сарађује са родитељима; -обавља консултације, предлаже заштитне мере, прати ефекте предузетих мера; -по потреби сарађује са другим установама; -евидентира случај; |
ПОМОЋНО – ТЕХНИЧКО ОСОБЉЕ | -дежура по распореду; -прекида насиље; -уочава и пријављује случајеве насилног понашања; |
УЧЕНИЦИ | -уочавају случајеве насилног понашања; -траже помоћ одраслих; -пријављују одељењском старешини; -за теже случајеве консултују чланове школског Тима; -учествују у мерама заштите; |
*ЕВИДЕНЦИЈА И ДОКУМЕНТАЦИЈА
Запослени у установи (одељењски старешина, стручна служба, директор) у обавези су да воде евиденцију о појавама насиља. У ту сврху ће бити вођена евиденција у све три школе (у издвојеним одељењу у Шапину биће вођена у посебним свескама), а евиденцију ће водити чланови Тима за безбедност. У свесци ће евиденција бити вођена на следећи начин:
- Датум, место и време
- Процена да ли се ради о томе да се насиље, злостављање или занемаривање дешава
- Где се насиље, злостављање или занемаривање дешава – у школи или ван ње
- Ко су учесници насиља, злостављања или занемаривања
- Облик и интензитет насиља, злостављања или занемаривања
На крају полугодишта ће се у школи у Смољинцу објединити евиденција из свих издвојених одељења и правити збирни приказ о безбедности ученика у школи.
Задужени за поменуту активност су:
-Драгана Стојковић (учитељ)
-Јелена Стојмировић (наставник енглеског језика)
-Ивана Пауновић (наставник историје)
-Зорица Перић (наставник српског језика)
-Дарко Јовановић (наставник математике)
-Даниела Митић, Јелена Савић (педагог)
-Љубица Николић (учитељ)
-Тамара Белић (учитељ)
Неопходно је чувати документацију на сигурном месту ради обезбеђивања поверљивости података.
С обзиром да је у смислу превенције вршњачког насиља неопходно развијати свест о толеранцији међу ученицима, усвојен је:
Образовни програм за толеранцију, хуманост и сарадњу међу ученицима